SUOMEN EKUMEENINEN NEUVOSTO

EKUMENISKA RÅDET I FINLAND

FINNISH ECUMENICAL COUNCIL

Pääsiäistoivotuksesta päästiin?

Siitä on jo vähän aikaa, kun luterilaisessa kirkossa toteutettiin - ainakin käsikirjojen tasolla - jumalanpalvelusuudistus. Nähdäkseni se vahvisti suhdettamme pitkään kristilliseen perintöön. Uudesta jumalanpalvelusten kirjasta löytyivät kaksi pääsiäisyön messun kaavaa. Pääsiäisyön messut ovat löytäneet paikkansa monissa seurakunnissa. Messun kaavasta löydämme mahdollisuuden toivottaa ja jakaa pääsiäisiloa sanoen: ”Kristus on ylösnoussut! – Totisesti ylösnoussut!” Pääsiäisyön messussa sytytetään myös pääsiäiskynttilä: ”Jeesus Kristus on maailman valo. – Ylistys sinulle, Kristus!” Pääsiäiskynttilän valoa aletaan jakaa rukouskynttilöihin, tuohuksiin, sillä onhan tehtävämme Kristukseen kastettuina olla Kristuksen valon levittäjiä.


Itse olen parikymmenvuotisen ekumeenisen elämäni aikana oppinut toivottamaan hyvää pääsiäistä sanoen: ”Kristus nousi kuolleista!” Se tarkoittaa aivan samaa kuin yllä mainittu luterilaisen käsikirjan toivotus, mutta on mielestäni vaivattomampi lausua. Tiedän toki käyttäväni samaa tervehdystä kuin ortodoksiystävänikin. Mutta eikö se olisikin upeaa, että kaikki kristityt toivottaisivat hyvää pääsiäistä samoin sanoin. Ei haittaisi, jos siinä kohden olisimme kaikki pikkuisen ortodokseja, siis sananmukaisesti oikein ylistäviä.

 

Yllättäen ja pyytämättä luokseni saapui kaksi seurakuntalaista. Ei tässä vielä mitään, sillä seurakuntakeskus on muutoinkin usein niin hiljainen paikka, ettei haittaisi yhtään, jos joku poikkeaisi. Näillä seurakuntalaisilla oli viesti. He kertoivat, etteivät tuo pääsiäistervehdys ja tuohukset kuulu luterilaiseen jumalanpalvelukseen, sillä eiväthän ortodoksitkaan lainaa mitään luterilaisilta. Niin asia voi olla, vaikka ei se taida niin ollakaan. Ehkä jumalanpalveluselämäänsä ortodoksit eivät ole luterilaisilta mitään lainanneet, mutta ehkäpä eivät kaikessa ole ihan ilman valtakirkon vaikutusta selvinneet. Mutta jospa meillä olisi ilo oppia toisiltamme.


Luokseni tulleet seurakuntalaiset eivät itse olleet osallistuneet pääsiäisyön messuun. Tämä on varsin yleinen palautteen annon muoto ja ongelma. Tietävätkö nämä, jotka toimivat toisten äänitorvina, mistä lopulta on ollut kysymys. Heitä ei ainakaan lohduttanut vakuutukseni, että muilta osin pääsiäisen jumalanpalvelukset on toimitettu ihan käsikirjan mukaan. Käsikirjamme ovat täynnä käyttämättömiä mahdollisuuksia, mikä on aika surullista.


Luterilainen toivottaa hyvää pääsiäistä hiljaisella viikolla, ja puhuukin siitä pääsiäisviikkona. Tunnen taistelevani tuulimyllyjä vastaan kun vuosi toisensa jälkeen yritän opettaa vanhaa perinnettä, että kristillinen viikko alkaa sunnuntaista, ylösnousemuksen juhlapäivästä. Palmusunnuntaista alkaa hiljainen, suuri ja pyhä viikko. Pääsiäispäivästä alkaa kirkas pääsiäisviikko ja helatorstaihin kestävä juhla-aika.

 

 

Kyllä luterilaiset voivat ja saavat olla iloista pääsiäiskansaa. Kristuksen ylösnousemus antaa merkityksen Kristuksen kärsimykselle ja kuolemalle. Ilman Kristuksen pyhää ylösnousemusta ei olisi Kristuksen kirkkoa edes pirstaleina maailmassa, emmekä me kantaisi kristityn nimeä.

 

Kristus nousi kuolleista! – Totisesti nousi!

 

Arto Penttinen






Arto Penttinen



Blogisti on Pielaveden ev.-lut. seurakunnan kirkkoherra ja Iisalmen rovastikunnan lääninrovasti. 

Ennen nykyistä tehtäväänsä hän on toiminut pappina Iisalmessa, Pielavedellä Vieremällä ja Maaningalla.

 

Maaningan ja Pielaveden seurakuntien käytännön ekumenia on herättänyt hänessä laajemmankin ekumeenisen kiinnostuksen. Seudulla on runsaasti ortodoksisia salmilaisia evakkoja ja heidän jälkeläisiään. Ekumeenisia perheitä on paljon. Yhteistä sillanrakentamista tarvitaan, jotta molemminpuolinen kunnioitus ja ymmärrys kasvaisivat. Musiikki on blogistin harrastuksista tärkein. Nykyisin hän laulaa mieskvartetti Brihoissa, jonka ohjelmistoon kuuluu ortodoksinen jumalanpalvelusmusiikki ja karjalaiset sävelmät.

 

 - Soittelen silloin tällöin urkujakin. Tuorein mielikappaleeni on Giulio Caccinin Ave Maria joka paremmin tunnetaan laulettuna. Joka laulaen rukoilee, rukoilee kahdesti!

 

Katso video: Maaningan kirkon tunnelmaa.

 

Arto Penttisen omat kotisivut, klikkaa tästä.

Suomen Ekumeeninen Neuvosto / Ekumeniska Rådet i Finland       Eteläranta 8 / Södra kajen 8            PL / PB 210          00131 Helsinki / Helsingfors           Puh / Tfn +358 40 1425 190