Loppukommentissaan Juha Luodeslampi kokosi seminaarista nousseet opetussuunnitelman avainsanat. Sanat olivat monilukutaito, monimuotoisuus, taidot, kulttuuri, ajankohtainen, tuore, elämäntaidot. Nykytodellisuus on yhteyksien todellisuutta: miten onnistumme synnyttämään, tukemaan ja arvioimaan elämää kannattelevia verkostoja?
Keskeistä onkin, millaisia yhteyksiä ihmisellä on läheisiin mutta myös eri tavalla ajatteleviin ihmisiin. Koulujärjestelmässä tehtävä on kokonaisvaltainen opetus ja elämän tukeminen.
Luodeslampi korosti, että samalla kun kannamme vastuuta oppilaiden tulevaisuuden taidoista, elämäniloa ei voi ladata tulevaisuuteen. Ilo tulee todeksi tässä ja nyt.
Uskonnonopetuksen uudella opetussuunnitelmalla on mahdollisuus kumota virheellinen ja vanhanaikainen käsitys uskonnonopetuksesta.