SUOMEN EKUMEENINEN NEUVOSTO

EKUMENISKA RÅDET I FINLAND

FINNISH ECUMENICAL COUNCIL

Keskustelua Martin Ubanin alustuksen jälkeen 

Alustuksesta selvisi, että jos lapsella ei ole uskonnollista taustaa kotoa, ei uskontoa voi häneen koulussa istuttaa. Tämän voi kääntää eduksi keskustelussa koulun uskontokasvatuksesta. Uskonnottomia voi lohduttaa sillä, ettei uskontoa voi koulussa istuttaa.

 

  • Kotioloja ja -taustoja tutkitaan, mutta kyllä opettajillakin on merkitystä. Katolisissa maissa puhutaan esimerkkipedagogiikasta.
  • Katsomusten omaksuminen liittyy merkityksellisiin ihmissuhteisiin. Lähtökohtaisesti koulu ei kykene uskoa herättämään, mutta merkitytykselliset ihmissuhteet luonnollisesti sen voivat tehdä. Tilastollisesti tarkasteltuna koulu ei voi uskoa herättää, mutta kiinnostuksen voi herättää hyvä opettaja.
  • Venäjältä tulleet sanovat, että tehokkain tapa lähetystyössä ovat läheiset ihmissuhteet.
  • Opettajan merkityksen vähättelyä on syytä kritisoida. Alakoulun opettajan kaikki muistavat. Jos alakoulun tunneilla on mukava tunnelma, niin se jää hyvänä mieleen.
  • Onko tutkittu sitä, jos kodissa on erilaiset katsomukset?
  • Yksi asia, mikä vaikuttaa on sukupuoli. Pojat ja isät saattavat löytää samanlaista uomaa. Perherituaaleihin vaikuttaa äiti.
  • Opettaja kertoi, että hänen luokassaan on taulu, jossa arabiankielinen teksti: Jumala on suuri ja siellä on myös ikoni, eikä se sen kummempaa.
  • Kaikki koulun oppilaat viedään helluntaiseurakunnan joulukuvaelmaan, mutta koulussa keskusteltiin, että voidaanko laulaa: Sydämeeni joulun teen, koska siinä mainitaan seimi. Henki, jossa siitä puhuttiin, oli sellainen, että opettajat halusivat laulun laulettavan. Olivat varovaisia, mutta tahtotilaa löytyi.
  • Muistoja menneiltä ajoilta: Vouhotus alkoi 1990-luvun alkupuolelta. Kouluissa oli joulujuhlissa diskotonttutansseja. Muslimit eivät ymmärtäneet sellaisia joulujuhlia, josta Jeesus oli pudotettu pois.
  • Edelleen kaikki sanovat, että soppa johtuu maahanmuuttajista, eikä se niin ole ollenkaan.
  • Minkälaista lällyväkeä me olemme? Miksi emme puolusta omaa näkemystämme? Maassamme on suuri kristillinen enemmistö. Mihin tahtotila on hävinnyt?
  • Opetan ekaluokkaa. Keskustelimme, että mistä ihminen on tullut. Mistä Jeesus on tullut, kysyi joku. Siihen ekaluokkalainen sanoi, että alkaa kuulostaa uskontotunnilta, että voinko olla täällä. Lapsia on opetettu omia oikeuksiaan puolustamaan.
  • Kristittyjen ja islamin ongelma ei ole se, että meillä eri uskonto, vaan sekularisaatio.
  • Meillä Suomessa on sääntö, että on kaksi asiaa, joita ei saa kysyä: Ei saa kysyä, että mitä toinen tienaa, eikä saa puhua Jumalasta. Mutta Internetissä näistä asioista käydään laajaa keskustelua. Koulun rooli on opettaa, mutta vertaisryhmällä on suuri merkitys.
  • Korkeatasoinen uskonnonopetus tukisi myös sitä, päästäisin dialogiyhteyteen.


Suomen Ekumeeninen Neuvosto / Ekumeniska Rådet i Finland       Eteläranta 8 / Södra kajen 8            PL / PB 210          00131 Helsinki / Helsingfors           Puh / Tfn +358 40 1425 190