SUOMEN EKUMEENINEN NEUVOSTO

EKUMENISKA RÅDET I FINLAND

FINNISH ECUMENICAL COUNCIL

Sateella turisti valittaa, pyhiinvaeltaja kiittää. Ekumeeninen pyhiinvaellus Italiaan

Vaellus kuin kahdeksan päivän mittainen mosaiikki Pohjois-Italian kiintoisissa kohteissa. Ravenna, Bologna, Venetsia ja Milano avasivat aarreaittansa 4.-11.11.2014. Päät kenossa kurkistelimme kirkkojen korkeuksiin sakraalin taiteen aarteita ihaillen. Venetsian sadunomainen hehku kietoi otteeseensa. Kirkoissa päät kiepsahtivat toisinaan myös alaspäin kun katseemme kiintyivät lattioiden marmorien symbolisisältöihin. Bologanssa tutustuimme Italian vähemmistökristittyihin ja nautimme aitoa pasta bolognesea. Milano oli lyhyt välähdys vauraasta kaupungista. Vaelluksen päätepisteenä oli Bosen ekumeeninen yhteisö, jossa veljellinen ja sisarellinen yhteys ja halu palvella ovat selkeästi koettavissa. Sakraalisuus näyttäytyi Bosessa myös modernin arkkitehtuurin ja taiteen keinoin. Kahdeksan päivän vaelluksella saimme vierailla useilla paikoilla, joissa pyhien esimerkkiä pidetään elävänä ja liittyä kristittyjen ikiaikaiseen rukousketjuun.

 

Lensimme 4.11.2014 Helsingistä Milanoon, josta bussilla Ravennaan. Toisena matkanjohtajana toimi Olarin evl seurakunnan kappalainen Antti Kruus ja toisena Suomen Ekumeenisen Neuvoston (SEN) pääsihteeri, isä Heikki Huttunen. Matkanjohtajilla on pitkälti yhteistä menneisyyttä ja varmasti tulevaisuuttakin. Molemmat ovat espoolaisia ja työ ekumenian parissa on yhdistänyt jo vuosikymmeniä. Marraskuinen matka oli Antti Kruusin kolmaskymmenes Italiaan suuntautunut ryhmävaellus. Pyhiinvaellusryhmäämme kuului evankelisluterilaisia, ortodokseja, yksi katolilainen ja yksi vapaakirkollinen vaeltaja.

 

Mikä on turistimatka, mikä on pyhiinvaellus? Sateella turisti valittaa – pyhiinvaeltaja kiittää. Tämän kokemuksesta tiedämme, sillä Pohjois-Italian sadekausi oli juuri meneillään. Pyhiinvaelluksen erottaa vaelluksesta nimenomaan sana pyhiin. Pyhiinvaellus on kuva kristityn elämästä. Pyhyys liittyy Jumalan toimintaan kirkoissa, kylissä ja kaupungeissa. Vaelluksella vastataan kutsuun vaeltaa ihmisten luokse, emme ole liikkeellä kuplana vaan koemme yhteyttä.

 

Vaellus on myös matkaa itsensä luo. Löydä oma sisimpäsi, se on taivaan portti! Ekumeenisesta näkökulmasta pyhiinvaellus on kuva kristittyjen yhteisestä tiestä, se on myös tapa todistaa. 500-luvun kristityn opettajan Dorotheus Gazalaisen mukaan elämme kehällä, jossa Jumala on keskus. Kun tahoiltamme lähestymme Jumalaa, lähestymme myös toisiamme.

 

Vaellukseen liittyi runsaasti kulkemista jalan, mutta satojen kilometrien taipaleet taitettiin bussilla. Tähän liikkumiseen liittyi myös oivallinen elementti eli tietoiskut. Saimme runsain määrin kiintoisaa informaatiota bussin hyrrätessä eteenpäin. Sitä jakoivat isät Antti ja Heikki, isä Pentti Hakkarainen ja Vastuuviikon koordinaattori Anna Hyvärinen.

 

Kanssavaeltajanamme oli arkkitehti Heikki Aronpää ja hänestä tuli matkamme arkkitehtuurin asiantuntija. Torcellossa koko ryhmämme vaikuttui Santa Maria Assunta -kirkon länsipäädyn suurikokoisesta Kristuksen toista tulemista kuvaavasta mosaiikkityöstä. Heikki Aronpää on pitänyt aiheesta alustuksen 11.12.2014 ja olemme saanet julkaistavaksi tämän kiintoisan puheenvuoron. Siirry aiheeseen .

 

Vaelluksen yhtenä teemana oli varhaiskirkon taide. Se oli hyvä oppitunti idän ja lännen kirkkotaiteen yhteneväisyyksiin ja eroihin. Perinteisessä bysanttilaisessa ikonitaiteessa tärkeintä ei ole kuvan vastaavuus malliinsa, vaan se, mitä sanomaa kuva voi välittää. Ikoni on ikkuna tuonpuoleiseen. Erityisesti Ravennan kirkkojen mosaiikki-ikonit olivat ikuisesti mieliinjäävää koettavaa.

 

Venetsia tarjosi kosketusta bysanttilaiseen taiteeseen ja renessanssin ajan mestarien teoksiin. Renessanssi tarkoittaa antiikin uudelleen syntymistä ja tällöin palattiin todentuntuisuuteen eli anatomisesti oikeaan ihmisen kuvaamiseen. Ihmisyyden korostaminen näkyi ihmisen voimakkuuden ja myös aistillisuuden kuvaamisena. Tuon ajan kirkkoihin ja luostareihin tilattiin runsain määrin ajan mestarien Raamatun kertomuksia kuvaavia teoksia.

 

Myös jumalanpalvelus- ja rukouselämä kuuluu keskeisenä pyhiinvaelluksiin. Päivät alkavat ja päättyvät yhteiseen hartauteen. Eri kirkkokuntien jumalanpalvelukset tulivat myös tutuisi.

 

Pyhiinvaelluksiin voi liittyä myös paastoaminen, mutta tällä matkalla sitä elementtiä ei ollut. Ateriat ovat Italiassa pitkiä, erityisesti iltaisin, ja ruoka on maukasta. Ateriayhteys on kiinteä osa elämänmenoa. Myös ekumeenisissa kohtaamisissa koetaan ateriayhteyttä monien kiintoisien keskustelujen lomassa. Yhteisen pöydän ääressä voimme toiveikkaina ajatella, että vielä kerran meillä on ehtoollisyhteyskin.

 

Saimme matkanjohtaja Antilta pikakurssin Italian ruokakulttuuriin, mikä oli varsin mainiota. Ja mainiota oli sekin, että hän oli etukäteen sopinut usean illan ateriakokonaisuudet. Tämä takasi laadun ja liikkeen sujuvan jatkuvuuden. Italiassa menee pohjoismainen ruokaympyrämme uusiksi. Illalla aterioidaan pitkään, monipuolisesti ja hartaasti, joten meille tuttu ravitseva aamupala muuntuu paikalliselle väestölle usein vain kupiksi kahvia makean voisarven, cornetton kera.

 

Mikäli kahdeksan päivän pyhiinvaelluksen yksityiskohdat kiinnostavat, kulje kanssamme matkapäiväkirjani mukana.

 

Kun klikkaat kuvia, avautuvat ne suurempina.

 

Sirpa-Maija Vuorinen


Aamun valjetessa Helsingissä pyhiinvaellusryhmämme astui Finnairin koneeseen ja kolmen tunnin kuluttua olimme Milanossa. Neljän tunnin bussimatka Milanosta Ravennaan sujahti nopeasti mm. Po-joen ja Ap...
Ravenna täydessä hehkussaan alkoi avautua toisena vaelluspäivänä. Kirkkojen mosaiikit ovat jopa 1500 vuotta vanhoja, ja antavat mielenkiintoisen kuvan varhaiskristillisen ajan taiteesta uskon ilmaisij...
Kolmas vaelluspäivä valkeni hieman tihkuisena, mutta muistissa oli, että turisti valittaa – pyhiinvaeltaja kiittää. Kuljettajamme Paolo suuntasi bussin keulan kohti Bolognaa, mutta sitä ennen oli kaks...
Vaelluksemme neljäs päivä valkeni keltaisena. Jokainen oli huolella vetänyt edellisenä päivän ostetut saappaat jalkaan. Ikimuistoinen näky. Yhteinen saapasmarssimme herätti muranolaisissa ansaittua hu...
Historian ja arkkitehtuurin entusiastina minulla oli tilaisuus osallistua asiantuntevassa joukossa matkaan Ravennaan, Venetsiaan ja Milanoon marraskuussa 2014. Aiheena oli Bysantin vaikutus Italian ki...
Lauantaiaamu 8.11. valkeni tihkusateisena, mutta leppeän lämpimänä. Marraskuun alku oli todella hyvä valinta vaelluksellemme. Melko autioita Muranon katuja pitkin astelimme aamupalvelukseen Santi Mari...
Suuntasimme liturgiaan Pyhän Georgioksen ortodoksiseen katedraaliin. Tässä jumalanpalveluksessa taas ryhmämme ortodoksit saivat kokea oman kirkon kotoisan tunnelman. Liturgiassa käytettiin kreikkaa, r...
Jätimme kodikkaan saaremme Muranon ja vesitaksit viilettäen saavuimme lentokentälle, jossa meitä ei odottanutkaan lentokone vaan bussi ja sen kuljettaja Paolo. Vaelluksemme jatkui kohti Milanoa. Bussi...
Aamu valkeni jälleen sateisena. Matkalaukut raahattiin bussin viereen, josta ne sutjakkaasti siirtyivät auton uumeniin. Vaellus kohti tämän retken viimeistä kohdetta eli Bosen luostariyhteisöä voi alk...
Suomen Ekumeeninen Neuvosto / Ekumeniska Rådet i Finland       Eteläranta 8 / Södra kajen 8            PL / PB 210          00131 Helsinki / Helsingfors           Puh / Tfn +358 40 1425 190