SUOMEN EKUMEENINEN NEUVOSTO

EKUMENISKA RÅDET I FINLAND

FINNISH ECUMENICAL COUNCIL

Abrahamin tyttäret kysyvät: mikä on meille pyhää?  

Eva Jakob, hazmir-kuoron johtaja, Freilach mit Kneidlach Klezmer -yhtyeestä viritti seminaariväen iloisin juutalaisin klezmer-lauluin uskontojenvälisen oppimisen tunnelmaan.Naisten kokemus pyhästä kolmessa uskonnossa oli teemana seminaarissa 24.10.2010. Seminaarin järjesti Suomen Ekumeenisen Neuvoston Naisjaosto ja se oli toinen osa sarjassa Abrahamin tyttäret, jossa on kysymys kolmen uskonnon naisten vuoropuhelusta. Mukanaolijat osallistuivat seminaariin yksityishenkilöinä ainoana halunaan kuulla toisten kertomuksia ja kokemuksia, miten kukin uskossaan kokee pyhän. Hotelli Helkan Saarni-sali täyttyi kiinnostuneista kuulijoista.

 

Hamide Cayman (vas.) ja Suaad Onniselkä oikovat yleistä väärinkäsitystä, että suomalaisten pitäisi jättää oma uskonnollinen juhlintansa ja symbolinsa piiloon muslimien läsnäollessa. Oikea muslimi kunnioittaa toisten uskoa.FM, opettaja Nurit Steinbock-Vatka juutalaisesta seurakunnasta pohdiskeli sanan pyhä merkitystä, joka on monimerkityksellinen, sanojasta riippuva.

 

Runsaslukuinen yleisö kuunteli kiinnostuneena ja kunnioittavasti kristinuskon, juutalaisuuden ja islamin ajatuksia pyhästä ja pyhien vietosta.– Suomessa ”pyhä” on muinoin ollut jotain vaarallista ja epäpuhdasta. Myöhemmin sana on muutettu myönteiseksi. Hepreaksi pyhä on ”kadosh”, joka tarkoittaa ylevää, majesteetillista, puhdasta jne. Juutalaisuudessa pyhiä ovat Jumala, shabbat eli sapatti, kansa, Erez Israel eli Israelin maa ja toora muiden muassa. Usein pyhistä asioista muodostuu kolmio kuten vaikkapa maa + kansa + toora. Saastainen-sana on toinen monimerkityksellinen sana.

 

– Naisen pitäminen synnytyksen jälkeen saastaisena kuulostaa naista sortavalta, mutta tosiasiassa kyseessä on maailman vanhin äitiysloma, jolloin mies ei saa vaivata vaimoa omilla tarpeillaan.

 

Nurit Steinbok-Vatka (oikealla) ja Nina Nadbornik kertoivat sapatinvietosta ja muista juutalaisille tärkeistä pyhistä.– Elämä on kuitenkin pyhempi kuin vaikkapa sapattikäskyt. Sapattina sairaalat ja palokunnat toimivat. Verensiirto on sallittu, vaikka verikin on pyhää.  Emme puhu tuonpuoleisesta, vaan keskitymme tämänpuolisiin asioihin. Nykyhetki on tärkein, muu menee itsestään, kun asian on tehnyt mahdollisimman hyvin.  Kun jokin on ihmiseltä kielletty, sanomme, esimerkiksi ruoka-aineesta, että se on pyhitetty Jumalalle. Näin ilmaistuna kielto tepsii, ilman selittelyjä.

 

Toora - ei vain laki vaan oppi

 

Ulla Lumijärvi löytää paljon yhtäläisyyksiä Avilan Pyhän Teresan ja luterilaisen teologian välillä. Pelastumme yksin armosta, mutta rakkaus Jeesukseen sitoo meidät rakkaudella lähimmäisiimme.Pyhät juhla-ajat on määritelty Toorassa: Herran juhla-ajat, pyhät kokoukset, joista tärkein on sapatti eli lepopäivä. Toiseksi tärkein on pesah, pääsiäinen, joka on happamattoman leivän juhla. Sitten tulevat shavuot (50 päivää pääsiäisestä eli helluntai), rosh hashana eli uusivuosi (syksyllä), suuri sovituspäivä jom kippur paastoineen ja iloinen lehtimajajuhla sukkot.

 

Aino Nenola kertoi miten paljon ortodoksikristitylle merkitsee jumalanpalvelus, ehtoollinen ja rukous. Ne ovat suuri syli, joka kietoo uskovat turvalliseen yhteyteen.”Koko maailma noudattaa monia tooran käskyjä. Toora ei ole vain lakikirja vaan oppi, joka pitää meidät juutalaisina. Mooseksen kirjassa Jumala käskee noudattamaan käskyjään. Meidän pitää olla pyhä kansa, vaikka aina se ei ihan onnistu. Palkkioksi Herra on luvannut meille Ihanan Maan. Jesajan kirjan 6:3 luetaan kolme kertaa päivässä.  Herra Tzevaot (Sebaot) on Voimien Jumala, kaikki maa on täynnä hänen kunniaansa”, Steinbock-Vatka toteaa.

 

Sapatin kunnioittamisen taidosta

 

Osastopäällikkö Nina Nadbornik, joka on myös Helsingin juutalaisen seurakunnan varapuheenjohtaja, kertoi sapattikäskyjen pitämisen haasteellisuudesta nyky-yhteiskunnassa ja Suomessa, jossa pimeäntulo (uuden päivän alku) vaihtelee vuodenajasta riippuen niin vahvasti.  Ennen sapattia eli ennen perjantai-iltaa on viimeistään saatava kaikki valmiiksi, sillä kun aurinko laskee, alkaa sapatti eikä mitään arkityötä saa tehdä. Nina onkin tuonut Israelista sapatinviettoa helpottavaa teknologiaa (lämpölevyjä, ison vedenkeittimen ja muuta mukavaa).

 

- Koko viikko on valmistauduttava huolellisesti, mutta nyt ymmärrän, miten tosi hyvä sääntö on se, että saa päivän olla täysin rauhassa tekemättä yhtään mitään.

 

Tärkeitä asioita tapahtuu hiljaisuudessa

 

Heponiemen Hiljaisuuden keskuksen toiminnanjohtaja Ulla Lumijärvi (lut.) aloitti ammattiuransa tekstiilialalla. Avilan Pyhä Teresa teki Ullaan niin suuren vaikutuksen, että hän meni vuodeksi Avilaan, Espanjaan, mystiikkaa opiskelemaan. Nyt hän opiskelee teologisessa tiedekunnassa päämääränään valmistua papiksi. Mystiikassa Ulla Lumijärvi ei näe ristiriitaa luterilaisen uskon kanssa. 

 

– Suurin käsky on rakastaa Herraa Jumalaa koko sydämeltään ja mieleltään ja lähimäistä kuin itseään. Uskossa Jumala asuu meissä. Siksi lähimmäisen palveleminen on aina Jumalan palvelemista.

 

Kristuksen tyhjän haudan löytämisen jälkeen Pyhä Henki täytti opetuslapset ja valtasi heidät rohkeudella. Ihmisten orjista tuli Jeesuksen työtovereita. Jeesuksen ylösnousemus on kristinuskon keskus. Jeesus istuu Jumalan oikealla puolella ja palaa perustamaan uuden maailman. Jeesus yksin on tie, totuus ja elämä.

 

”Teresalaisen teologian ydin on morsiamen muutto rakastettunsa luo asumaan. Rukous muuttuu yhtä välttämättömäksi kuin hengitys. Kristityssä on Martta ja Maria yhdessä, työ ja hartaus yhtä arvokkaina.” Ihminen kasvaa hyveissä itsetuntemusta lisäämällä. Syvenevä rukouselämä johtaa lähemmäs Jumalaa ja siten kohti parempaa itsetuntemusta. Rakkauden määrä meissä kasvaa Jumalan työnä ja lisääntyvä rakkaus tekee sekä oman elämän että elämän lähimmäisten kanssa paremmaksi.  Kaikki voittavat.

 

Jeesus tuli solmimaan katkenneen yhteyden

 

”Jumalan kuvina heijastamme pyhyyttä, saamme Häneltä voimaa ymmärtää ja pyrkiä pyhyyteen. Kaikella on suurempi tarkoitus kuin miltä näyttää, ei ole sattumia, kommentoi TM, lähetyssihteeri Aino Nenola ortodoksisesta kirkosta.

 

Ihmiseen Jumala loi kolme samanarvoista osaa: hengen, sielun ja ruumiin. Ihminen luotiin tekemään hyvää, mutta ihminen ei halunnut elää Jumalan kanssa. Tapahtui syntiinlankeemus, ja yhteys katkesi. Kun Jumala tuli ihmiseksi Jeesuksessa, yhteys Jumalaan tuli taas mahdolliseksi. 

 

”Elämässämme yritämme jäljitellä Jumalan rakkautta. Mitä enemmän olemme yhdessä toisten ja Jumalan kanssa, sitä enemmän rakastamme. Pyhyyden tavoittelu alkaa katumuksella, jonka päämäärä on yhteys Jumalan kanssa. Kristitylle pyhyyden kohtaamispaikka on kirkko, liturgia ja rukouksen varaan jättäytyminen. Se ei ole suoritus. Kirkon rukous on voimakas ja se kantaa meitä. Kirkko on Kristuksen ruumis maan päällä. Ehtoollinen on konkreettinen pyhyyden kokemus, joka läpäisee kaiken, eli se on myös ruumiillinen tapahtuma. Kirkon elämä rakentuu jumalanpalveluksen ympärille. Ehtoollinen levittää pyhyyden koko maailmaan”, Aino Nenonen kuvailee.

 

Ensimmäinen eurooppalainen islamseurakunta

 

Tataarikielen opettaja Hamide Caydam Suomen islamseurakunnan tataariyhteisöstä kertoo, että tataarien islamilainen seurakunta perustettiin Suomeen 85 vuotta sitten ensimmäisenä koko Euroopassa. Hamide Caydamin uskonoppinut isä tuli Suomeen imaamiksi 1947 Tampereen islamseurakunnan kutsusta.

 

- Olemme eläneet Suomessa muiden rinnalla, siksi ei ole ollut vaikea sopeutua yhteiskuntaan.

Pyhä tuo turvaa. Meille kolme tärkeää asiaa ovat usko, jumalanpalvelus ja moraali. Usko tarkoittaa ehdotonta uskomista yhteen ja ainoaan Jumalaan eli Allahiin, enkeleihin, profeettoihin, kuolemanjälkeiseen elämään ja ennaltamääräämiseen.

 

”Jos muslimi kieltää yhdenkin profeetan vähintään 23 määräyksestä, hän kieltää ne kaikki. Pyhiä kirjoja ovat Toora, Raamattu ja Koraani. Islamissa vietetään kolmea pyhää aikaa, joista ramadan on tutuin suomalaisille. Siunattuja öitä on viisi. Esimerkiksi voiman yö, jolloin Muhammed sai Allahilta ensimmäiset koraanin jakeet, vietetään hartaassa rukouksessa.”

 

Järjen sumentaminen on synti

 

”Suurin synti on kieltää Allah, toiseksi suurin synti on tappaminen. Koska Jumala on luonut ihmisen, ihmisellä ei ole lupaa ottaa henkeä toiselta pois. Yleinen käsitys islamista on, että se on naisvihamielinen. Muhammed eli aikana, jolloin naisella ei katsottu olevan sielua. Epätoivottuja tyttölapsia haudattiin elävänä. Naisen huono asema islamilaisissa yhteiskunnissa johtuu ympäristöstä. Rikkaan islamilaisen maan naisella voi olla eri asema kuin esimerkiksi pakistanilaisella köyhällä miehellä”, Caydam  kertoo.

”Pyhää on myös järki ja ymmärrys. Viinan ja huumeiden nauttiminen on kiellettyä, koska päihteet hämärtävät järjen.  

 

Pyhiä ovat myös ihmisen kunnia, omaisuus, perhe, lasten kasvatus, ruoka ja pyhät paikat. Myös toisten pyhän kunnioittaminen on meille tärkeää. Lapsena meitä opetettiin kunnioittamaan kirkonkelloja. Minulle Tampereen tuomiokirkon kellot ovat hyvin rakkaat, sillä asuimme kirkon lähellä ja saman torin vierellä on meidän seurakuntamme.  Joulunkin koimme pyhänä.  Jouluna emme saaneet riidellä, jotta emme olisi häirinneet naapurin raamatunlukua. Tuntui vaan kurjalta, kun muut lapset saivat lahjoja mutta me emme, Hamide Caydam kertoo. Tämän tunteen muistavat myös paikalla olevat juutalaiset.

 

Islamin usko toteutetaan teoilla

 

Matematiikan lehtori Suaad Onniselkä Suomen islamilaisesta neuvostosta painotti uskon toteutusta teoilla. ”Uskonharjoitus on tehty arjessa helpoksi. Muslimin on tärkeää nähdä vajavaisuutensa ja katua tekojaan viisi kertaa päivässä, myös koulussa ja työpaikalla. Ramadan-paastokuukausi on ihmisen sisälle menevä matka. Umman eli maanpiirin merkitys korostuu paaston aikana.

 

Päivisin käydään nälkäisenä ja janoisena koko Koraani läpi 30 päivässä. Tärkeää meille on myös hajj, pyhiinvaellus Mekkaan ja Medinaan. Oma pääsemiseni pyhiinvaellukselle oli sanoinkuvaamaton kokemus. Kaikki, miehet ja naiset, kävelivät yhdessä Kaban kiven ympärillä. Hassua oli, että kun sen jälkeen juostiin Hagarin haudalle, joku mies nuhteli minua naisena osallistumisesta. Omat tavat tuodaan pyhiin paikkoihin”, Suaad Onniselkä kertoo.

 

Onniselkä oikoi yleistä väärinkäsitystä, että muslimien läsnä ollessa ei saisi olla kristitty. ”Meitä eivät lainkaan loukkaa suvivirret eivätkä muutkaan kristilliset tavat. Toteuttakaa rauhassa tapojanne kuten ennenkin!”

 

Teksti ja kuvat: Anne Lagerstedt


Olen luterilainen. Katolisen Avilan Teresan toiselta nimeltään Pyhä Jeesuksen Teresa, kirjat ja opetus on auttanut minua ymmärtämään kristityn elämän vaiheita hengellisellä tiellä. Vietin vuoden 2...
Suomen Ekumeeninen Neuvosto / Ekumeniska Rådet i Finland       Eteläranta 8 / Södra kajen 8            PL / PB 210          00131 Helsinki / Helsingfors           Puh / Tfn +358 40 1425 190