Missiologia on monialainen oppiaine, joka tutkii kristillistä lähetystyötä ja kirkkojen ulospäin
suuntautuvaa toimintaa. Sen synty itsenäisenä teologisena oppialana voidaan ajoittaa 1800-
luvulle, jolloin ensimmäiset alan oppituolit perustettiin. Perinteisen missiologian kulta-aikaa oli
1900-luku. Suomeksi puhuttiin tuolloin ”lähetystieteestä”. Erillistä missiologian oppituolia
maassamme ei ole ollut, mutta Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa toimi missiologian
yliopistonlehtori vuosina 2005–2016.
Koska ensimmäiset sysäykset ekumeenisen liikkeen synnylle
tapahtuivat lähetyskentillä, missiologian oppiaine on usein kietoutunut yhteen ekumeniikan
kanssa. 2000-luvulle tultaessa missiologian oppituoleja on monissa yliopistoissa nimetty
uudelleen esimerkiksi ”kulttuurien väliseksi teologiaksi” (intercultural theology) tai ”globaaliksi
kristinuskoksi” (World Christianity). Kimmokkeena muutokseen on ollut se, että ”missiologia” on
assosioitu kolonialistiseen lähetyshistoriaan.
Ekumeenisessa keskustelussa puhutaan nykyään ekumeenisesta missiologiasta. Käsite sisältää
tietoisen pyrkimyksen yhteiseen kirkkojen lähetysajattelun ja sen arvojen sanoittamiseen, joka
ottaa huomioon myös jälkikolonialistisen puhetavan, kuten julkaisusta käy ilmi. Esimerkiksi
Kirkkojen maailmanneuvoston piirissä on kehitetty missiologiaa, jonka keskeisenä ajatuksena on
transformaatio: evankeliumilla on myös yhteiskunnallista merkitystä, ja niin sanottu vapautuksen
teologia näyttäisi valtavirtaistuneen osaksi ekumeenisen liikkeen kaikkea toimintaa. KMN:n
lähetysasiakirja Together Towards Life: Mission and Evangelism in Changing Landscapes (2012)
korostaa erityisesti marginaalien merkitystä Jumalan valtakunnan toteutumisessa.
Samansuuntaisia ajatuksia on esittänyt myös paavi Franciscus apostolisessa kehotuskirjeessään
Evangelii Gaudium (2013), joten kyse on laajasta ekumeenisesta kehityksestä.
2020-luvulla missiologian voi nähdä sulkevan sisäänsä monia sellaisia kysymyksiä, joita voitaisiin
käsitellä myös kontekstuaalisen teologian, uskontoteologian ja vapautuksen teologian
nimikkeiden alla. Kuten julkaisusta käy ilmi, missiologian piiriin kuuluu hyvinkin erilaisia
teemoja. Uudempiin avauksiin kuuluu komparatiivinen teologia, joka pyrkii analysoimaan
kristinuskon ja muiden uskontojen suhdetta konkreettisten esimerkkien kautta ilman pyrkimystä
yleispätevään teoriaan: tällöin voidaan tutkia vaikkapa kahden uskonnon tekstejä rinnakkain,
jolloin partikulaaristen tekstien välillä syntyvän hedelmällisen jännitteen kautta voidaan valaista
uskontojen erilaisia visioita todellisuudesta. Samaan pyrkii Scriptural Reasoning -menetelmä,
jota on kehitetty Cambridgen yliopistossa ja toteutettu jopa Kiinassa asti: siinä luetaan yhdessä
eri uskontojen pyhiä tekstejä kuunnellen ja oppien samalla uusia aspekteja omasta uskonnosta.
Mission uudenlaisia kysymyksiä urbaaneissa toimintaympäristöissä voidaan puolestaan tutkia
osana kaupunkiteologiaa, joka on nouseva teologian ala heijastellen sitä, että suuri osa ihmisistä
asuu nykyään kaupungeissa. Elämisen todellisuuksiin viittaa ”conviviality”, joka on missiologian
piirissä kehitetty ja diakonian teologian piirissä eteenpäin viety käsite kuvaten yhdessä elämisen
taitoa. Siihen sisältyy kolme osa-aluetta: kunnioitus (respect), suhteissa eläminen (relationality)
ja vastavuoroisuus (reciprocity). Tämän lisäksi julkaisussa esitellään myös yhteiskuntafilosofisen
hyväksyvän tunnustamisen teorian (recognition) sovellusmahdollisuuksia missiologian piirissä.
Julkaisu osoittaa, että missiologista reflektiota harjoitetaan kaikissa kirkkokunnissa. Missiologia
tapahtuu myös aidosti ”kaikkialta kaikkialle”, sillä lähetyksellä ei ole enää yhtä suuntaa.
Siirtomaa-ajan maailmanjärjestys on purkautunut ja kristinuskon tilanne näyttää kartalla
kuvattuna toisenlaiselta kuin muutama vuosikymmen sitten. Yhtäältä eurooppalaisen
”kristikunnan” ydinalueet käyvät läpi uskonnollista muutosta, jonka tuloksena läntinen Eurooppa
on muuttumassa moniuskontoiseksi ja monin tavoin myös jälkikristilliseksi. Toisaalta samaan
aikaan kristinuskon painopiste on siirtynyt globaaliin etelään: kaksi kolmannesta maapallon
kristityistä elää Latinalaisessa Amerikassa, Afrikassa, Aasiassa ja Oseaniassa.
Muutoksen myötä kirkon missio ymmärretään entistä kokonaisvaltaisemmin: sosiaalieettinen
vastuu, heikoimpien puolesta puhuminen, profeetallinen toiminta ja evankeliumin julistus uskon
synnyttämiseksi kuuluvat erottamatta yhteen.
Ekumeenisen missiologian keskeistä visiota kuvaa
siksi Jeesuksen julkisen toiminnan aloituksen kuvaus (Luuk. 4:18–19): ”Herran henki on minun
ylläni, sillä hän on voidellut minut. Hän on lähettänyt minut ilmoittamaan köyhille hyvän
sanoman, julistamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut
vapauteen ja julistamaan Herran riemuvuotta.”
Linkki julkaisuun: