6.4 Kotimaiset

Paikallisekumeeninen foorumi kokoontui Turussa 12.9. pyhiinvaelluksen merkeissä. Kaupunkivaellus lähdössä Adventtikirkosta,

Paikallisekumeeninen foorumi Foorumin teemana oli pyhiinvaellus, ja se toteutettiin Turun keskustan kirkkojen välillä 12.9. Pastori Miika Ahola toimitti rukoushetken ja vaeltajien matkaansiunaamisen tuomiokirkossa. Toisella puolella jokea, tuomiokirkkoseurakunnan salissa, pidettiin paikallisten, kansallisten ja kansainvälisten kuulumisten jakamiskierros, jota luotsasi Paikallisen ekumenian jaoston sihteeri, rovasti Veijo Koivula.

Ortodoksisessa pyhän Aleksandran kirkossa toimitettiin Kirkkoherra Ion Duracin johdolla Pirkko ja Antti Lehtisen muistopalvelus. He tekivät merkittävän työn vanhojen pyhiinvaellusreittien käyttöön ottamisessa ja ekumeenisten pyhiinvaellusten kehittämisessä. Riku Lehtinen pohti vanhempiensa jättämää henkistä ja hengellistä perintöä ja toi koskettavalla tavalla Pirkko ja Antti Lehtisen aatteet ja ajatukset eläväksi kuulijoiden keskuuteen. Lehtori Jouni Elomaa alusti pyhiinvaelluksesta hengellisenä tehtävänä ja ilmiönä. Kirkkoherra Kalle Elonheimo esitteli erityisesti suomalaisia pyhiinvaelluksia paikallisekumeenisena ilmiönä.

Kommenttipuheenvuorossaan pastori Jopi Pietiläinen korosti, että erityisen tärkeää on rukouksessa vaeltaminen, se että kaikki kristityt vaeltavat yhdessä rukoillen. Vaellus jatkui keskustan kävelijöiden vilinässä Betel-kirkolle, jonka ovella pastori Antti Oksanen toivotti foorumin tervetulleeksi adventtiseurakunnan vieraiksi. Hän esitteli jugendtyylisen kauniin kirkon ja toi esille adventtiseurakunnan uskonnäkemyksiä ekumeenisesta näkökulmasta.

Ortodoksisessa pyhän Aleksandran kirkossa toimitettiin Kirkkoherra Ion Duracin johdolla Pirkko ja Antti Lehtisen muistopalvelus.Lopuksi siirtyttiin Pyhän Birgitan ja Autuaan Hemmingin katolisen seurakunnan kirkkoon. Siellä birgittalaissisaret ottivat pyhiinvaeltajat laululla vastaan. Isä Zdzislaw Huber johti rukoushetken, joka oli samalla pyhiinvaelluksen päätössiunaus.  Osanottajia oli viitisenkymmentä henkeä. Paikallisekumeeninen foorumi toteutettiin kahdettatoista kertaa.

Kumppanuusfoorumi

SEN:n kumppanuusjärjestöjen toiminnanjohtajien tapaaminen siirtyi neuvoston toimiston muuton johdosta ev.lut Kirkkohallituksen uudessa toimitalossa vuoden 2015 tammikuulle.

Ev.-lut. kirkkopäivät

Neuvosto antoi asiantuntija-apua, kun Kirkkopalvelut Oy pani alulle vuoden 2017 ekumeenisten kirkkopäivien valmistelun. Kirkkopäivien ja SEN:n 100-vuotisjuhla on 2017, jolloin vietetään myös Suomen itsenäisyyden ja protestanttisen reformaation merkkivuotta.

Arvojen akatemia

Pääsihteeri toimi kirkkohistorian asiantuntijana ev.-lut. arkkipiispan johtamalla Arvojen akatemian alumni-matkalla Istanbuliin 12.–17.5. Matkan ohjelmaan kuului vierailu Konstantinopolin ekumeeniseen patriarkaattiin sekä Halkin saarella sijaitsevaan Pyhän Kolminaisuuden luostariin ja toistaiseksi suljettuun teologiseen akatemiaan. Pyhiinvaellukseen osallistui 75 Arvojen akatemian jäsentä.

Finlandssvensk ekumenisk samling

En unik finlandssvensk ekumenisk samling hölls i Borgå 19.5. på inbjudan av biskop Björn Vikström och i samarbete med Sektionen för finlandssvensk ekumenik. Inbjudna var ledare och representanter för kyrkor och samfund som har verksamhet på svenska i Finland. Direktor Sixten Ekstrand presenterade planerna inför Reformationens märkesår 2017 som sammanfaller med firandet av Finlands 100-åriga självständighet. Samma år firar också Ekumeniska Rådet i Finland sina hundra år. Distriktsföreståndare Mayvor Wärn-Rancken talade om En trygg församling för barn och unga. Metodistkyrkans erfarenheter är värdefulla att notera när kyrkorna arbetar proaktivt med riktlinjer för sitt barn- och ungdomsarbete. Pastor Jan Edström och biskop Björn Vikström talade om Äktenskap, vigselrätt, stöd åt makar från ett frikyrkligt och lutherskt perspektiv. Religionens nya synlighet globalt och lokalt var temat för pastor Kenneth Grönroos avslutande presentation. Följande kyrkor, samfund och ekumeniska organ var representerade vid mötet: Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland, Finlands Svenska Adventkyrka, Finlands svenska baptistsamfund, Finlands svenska metodistkyrka, Finlands svenska pingströrelse, Finlands ortodoxa kyrka, Katolska kyrkan i Finland, Missionskyrkan i Finland, Ekumeniska Rådet i Finland, Frikyrklig Samverkan FS

Kirkkohallitus-SVKN-FS

Ev.-lut. kirkkohallituksen, Suomen vapaakristillisen neuvoston ja Frikyrklig samverkan rf:n vuosittainen neuvottelutapaaminen pidettiin Helsingissä Saalem-seurakunnan vieraana 18.8. Neuvottelun aiheena oli Uskonpuhdistuksen perintö kirkon elämässä ja opetuksessa tänään. Keskusteltiin vilkkaasti vuoden 2017 yhteisestä viettämisestä. Neuvottelussa esitettiin vapaan kristillisyyden ja ev.-lut. kirkon yhteistä palveluhanketta osaksi vuoden 2017 näkyvää viettämistä

Suomen ev.-lut. kirkon kumppanuusneuvottelut

Ev.-lut. kirkon konsultaatio 31.3.–3.4. Luterilaiset lähetyskumppanit, Järvenpää

Dalit-solidaarisuusverkosto

SEN seurasi ekumeenisesta näkökulmasta kansainvälistä Dalit-solidaarisuusverkostoa ja sen suomalaisen tukiyhdistyksen toimintaa.

Kristillinen rauhanliike

Perinteikäs rauhanfoorumi toteutettiin 2.–3.8. ja 6.8. Loviisassa. Tapahtumissa olivat esillä tasokkaissa asiantuntijaseminaareissa Syyrian ja Ukrainan tilanteet. Tapahtumaan kuului myös monipuolista musiikkiohjelmaa. Perinteinen Hiroshima-päivän kynttiläkulkue järjestettiin iltahämärässä 6.8. Rauhanfoorumin järjestäjä on Suomen kristillinen rauhanliike. Pääsihteeri edustaa SEN:oa Rauhanliikkeen valtuuskunnassa.

Reformaation merkkivuosi 2017

SEN:n edustajat reformaation merkkivuoden kansalaisvaltuuskunnassa ovat Teemu Sippo SCJ (kat.) ja pastori Mayvor Wärn-Rancken (met.), ja molempien varaedustajana kirkkokunnanjohtaja Hannu Vuorinen (SVK). Pääsihteeri on merkkivuoden päätoimikunnan jäsen. SEN:n ja sen jäsenkirkkojen edustajia on myös muissa työryhmissä.