8.6 Paikallisen ekumenian jaosto

Paikallisekumeeninen foorumi kokoontui Turussa 12.9. pyhiinvaelluksen merkeissä.

Jaoston tarkoituksena on tarjota SEN:n jäsenkunnalle sekä eri kirkoissa ja yhteisöissä toimiville kristityille mahdollisuus keskinäiseen vuorovaikutukseen paikallisen ekumenian edistämiseksi. Puheenjohtajana toimi Matti Wallgrén (ort.), varapuheenjohtajina Arto Penttinen (ev.-lut.) ja Aimo Helminen (adv.). Sihteerinä toimi Veijo Koivula (ev.-lut.).

Kolme kokousta pidettiin. Niissä käsiteltiin ajankohtaisia ekumeenisia kysymyksiä ja paikallisekumeenista toimintaa. Keskeisesti olivat esillä kristittyjen ykseyden ekumeeninen rukousviikko, ekumeeninen vastuuviikko, maailman rukouspäivä ja Suomen Pipliaseuran aloitteesta toukokuussa pidettävä ekumeeninen raamattutapahtuma. Jaosto on pyrkinyt pitämään läheistä kosketusta paikalliseen ekumeniaan kaikkialla Suomessa.

Paikallisekumeeninen kuulumiskierros käytiin Eerikinkadun seurakuntasalissa.Hautaan siunaamisen hyvä ekumeeninen käytäntö työstettiin. Hallitus nimesi työryhmän hiomaan tekstin ja hyväksyi sen lopullisessa muodossaan 8.12. Dokumentti lähetettiin maamme kaikkiin kristillisiin seurakuntiin suomeksi ja ruotsiksi (God ekumenisk begravningspraxis).

Turussa järjestettiin 12.9. kahdestoista Paikallisekumeeninen foorumi, joka oli omistettu turkulaisten ekumeniavaikuttajien Pirkko ja Antti Lehtisen muistolle. Myös Turun seudun ekumeenisen piirin 60-vuotinen taival huomioitiin. Aamun rukoushetki pidettiin tuomiokirkossa, josta siirryttiin pitämään kokousta tuomiokirkkoseurakunnan juhlasaliin. Ekumeenisia kuulumisia kerrottiin erityisesti pyhiinvaellusteemaan liittyen eri puolilta Suomea sekä jaettiin tietoa kansainvälisistä ekumeenisista asioista, ekumeenisesta rukousviikosta 2015 sekä ekumeenisesta vastuuviikosta.

Osanottajat siirtyivät pyhiinvaelluskulkueessa Eerikinkadulta kohti Pyhän marttyyrikeisarinna Aleksandran kirkkoa. Kirkkoherra Ion Duracin johdolla toimitettiin Pirkko ja Antti Lehtisen muistolle panihida-rukouspalvelus. Seurakuntasalissa nautitun lounaan jälkeen seminaariosuudessa Riku Lehtinen kertoi vanhempiensa jättämästä hengellisestä ja henkisestä perinnöstä. Lehtori Jouni Elomaa alusti pyhiinvaelluksesta hengellisenä tehtävänä ja ilmiönä. Kirkkoherra Kalle Elonheimo puhui suomalaisista pyhiinvaelluksista paikallisekumeenisena ilmiönä. Kommenttipuheenvuoron käytti vapaaseurakunnan pastori Jopi Pietiläinen. Pyhiinvaelluskulkueena siirryttiin adventtiseurakunnan Betel-kirkkoon foorumin päätöshartauteen.