SUOMEN EKUMEENINEN NEUVOSTO

EKUMENISKA RÅDET I FINLAND

FINNISH ECUMENICAL COUNCIL

Jumalansynnyttäjän kuolonuneen nukkumisen – taivaaseen ottamisen juhlana Helsingissä 15.8.2007

Jakamattoman kristikunnan suuriin juhliin kuuluva elokuun 15.päivä on suomalaisessa ekumeniassa lähes tuntematon. Ortodoksit viettävät sitä Jumalansynnyttäjän kuolonuneen nukkumisen nimellä ja katolilaiset Neitsyt Marian taivaaseen ottamisena. Idän kirkossa tähän juhlaan valmistaudutaan kahden viikon paaston aikana, ja molemmissa perinteissä elokuun alku on ristisaattojen ja pyhiinvaellusten aikaa. Juhla tunnetaan Viron ja Tanskan luterilaisten kalenterissa, ja Suomessa siitä kertoo Marjatan nimipäivä.

 

Kuva, jossa neitsyt-äiti kannattelee hellästi sylissään poikaansa, kertoo keskeisestä kristinuskon asiasta, Jumalan lihaksitulemisesta. Sitä on myös sanottu ”ensimmäiseksi assumptioksi”. Silloin viitataan juhlan latinalaiseen nimen, joka tarkoittaa vastaanottamista, kohottamista. Siinä ihminen kohottaa, ottaa syliinsä Jumalan. Jumalan Poika ruumiillistuu, syntyy Ihmisen Pojaksi, koska ihminen, Hänen äitinsä ottaa vastaan ja synnyttää Hänet. Kaikkivaltias Jumala on pienenä vauvana ihmis-äitinsä sylissä, käsivarsilla.

 

Jumalansynnyttäjän kuolonuneen nukkumisen juhlan ikonissa Ihmisen Poika nähdään äitinsä kuolinvuoteen ääressä. Hän on täynnä valoa, kirkastuneessa ylösnousemusruumiissaan, ja Hän kohottaa syliinsä pienen lapsen hahmossa äitinsä sielun. Kuolinvuoteella lepäävä Maria ja sen vierellä seisova Kristus muodostavat ristin, muistutuksena pelastuksen tiestä. Ihminen kohtaa kuoleman ja sielu joutuu eroon ruumiista. Silloin Jumalan Poika ottaa hänet vastaan, kohottaa syliinsä. Kristuksen käsivarret ovat kirkastuneet, ne vievät äidin sielun valoon, ylösnousemuksen uuteen todellisuuteen. Taustalla taivaan portit ovat avoinna, ja enkelten joukot hämmästelevät, kuinka Herra tuo mukanaan äitinsä, ihmisen. Tämä on ”viimeinen assumptio”.   

 

Idän perinne korostaa Jumalansynnyttäjän nukahtamista rauhaisaan kuolonuneen ja sitä kuinka koko kirkko apostolien hahmossa oli häntä saattelemassa. Se puhuu siitä kuinka ihmissuvun lapsena Maria koki kuoleman ja toisaalta kuvailee toivon kuvin hänen tietään kuoleman tuolle puolelle. Lännen kirkko on vuonna 1950 julistanut uskonkappaleeksi Neitsyt Marian ruumiillisen taivaaseen ottamisen. Tuo muille kristityille kenties oudoksi jäänyt dogmi ilmaisee sitä, että Kristuksen ylösnousemus lupaa kaikille ihmisille ruumiin ylösnousemuksen ja että Mariasta ensimmäisenä kulkee Poikansa avaamaa tietä. Joidenkin teologien mielestä tässä näkyy ortodoksisen ja roomalaiskatolisen perisyntikäsityksen välinen ero. Molemmissa perinteissä on kuitenkin selvää, että tässä juhlassa on kyse ruumiillisen ylösnousemuksen toivosta, jonka Kristuksen voitto antaa. Jumalansynnyttäjä on kaikkien ihmisten esikuva siinä kuinka hän otti Jumalan vastaan, ja nyt siinä kuinka Jumala otti hänet vastaan.

 

Elokuun 15. on ”viimeisten asioiden juhla”. Se liittyy siihen vapauteen ja elämään, jonka Kristuksen risti ja ylösnousemus avaa kaikille ja jonka esimakua kirkko olennaisimmillaan on. Jumalansynnyttäjän kuolonuneen nukkumisen ja taivaaseen ottamisen juhla on myös ekumeeninen juhla, koska se kertoo siitä ykseyden todellisuudesta, josta ekumeeninen liike saa innoituksensa ja joka on sen päämäärä.

 

Maria kulkee edeltä jokaiselle ihmiselle luvatun tien, kuoleman kautta Kristuksen kirkkauteen. Juhlan tekstien mukaan hän on meidän ”luvattu maamme”. Jumalan suuruuden valossa ihmisen suuruus toteutuu.

 

Jim Forest, Praying with icons. Orbis Books, 1997.

Alexander Schmemann, Celebration of Faith vol. 3 Virgin Mary. SVS Press,1995.

Olivier Clément, Christ est ressuscité. Propos sur les fêtes chrétienes. Desclée de Brouwer, 2000.

Pope Benedict XVI, Homily for the Feast of th Assumption.www.crossroadsinitiative.com



Suomen Ekumeeninen Neuvosto / Ekumeniska Rådet i Finland       Eteläranta 8 / Södra kajen 8            PL / PB 210          00131 Helsinki / Helsingfors